Waarom Google de verkeerde title tag in zoekresultaten toont

Soms laat een zoekmachine niet de title tag zien die je hebt ingesteld. Dit kan natuurlijk erg vervelend zijn als de getoonde titel niet optimaal is en een lagere Click through rate heeft.

Er kunnen meerdere redenen zijn dat Google de title tag herschrijft. In onderstaande lijst hebben we alle redenen beschreven en hoe je dit kunt voorkomen.

Title tag herschrijven

1. Keyword stuffing

Als de title tag vol met zoekwoorden staat is deze ‘over-geoptimaliseerd’. Google kan er in dit geval voor kiezen om een meer beschrijvende titel.

In dit geval is het slim om zelf je title tag te herschrijven naar een goede beschrijvende titel die mensen helpt te begrijpen wat ze op de pagina kunnen vinden.

2. Titel past niet bij de zoekopdracht

Soms zijn er zoekopdrachten waar je pagina bij past maar de title tag niet voldoende beschrijvend voor is. Google herschrijft de title tag in dit geval soms op basis van de content op de webpagina.

Het is niet zo dat Google dit bij elke zoekopdracht zal doen maar als dit gebeurt bij een zoekwoord met een hoger zoekvolume. Het kan in dat geval voordelig zijn om de title tag te herschrijven naar het zoekwoord.

Let er hierbij op dat je ook daadwerkelijk biedt wat de zoekopdracht beloofd ookwel de ‘user intent’ genoemd.

3. Alternatieve titels

Als je Open Graph (Facebook) of Twitter titel hebt ingesteld kan deze worden overgenomen door Google. Als dit een ongewenste titel in de zoekresultaten creëert kun je ervoor kiezen om de sociale media titel te herschrijven.

4. Google neemt titel over van links

In enkele gevallen neemt een zoekmachine de link titel over van inkomende links. In het verleden was dit bijvoorbeeld vanuit de directory DMOZ. Deze directory is echter sinds maart 2017 gesloten.

Door de Robots NOODP tag in de <head> te zetten kan dit worden voorkomen.

<meta name="robots" content="noodp">

Op dit moment ben ik op zoek naar bedrijven die klant zijn geweest bij een bedrijf die zoekmachine optimalisatie voor ze heeft uitgevoerd. Ik ben benieuwd naar de ervaringen en zou graag telefonisch in contact willen komen. Kun je mij helpen? Stuur dan een mailtje naar tim@timvaniersel.com.

Ben je zelf eigenaar van een online marketing bureau of werk je voor een bedrijf dat zoekmachine optimalisatie aanbied dan kom ik ook graag telefonisch in contact met je. (Stuur dan ook een mailtje naar tim@timvaniersel.com).

Heb het idee uit eigen ervaring dat de samenwerking tussen klant en bureau beter kan en dit ook beter resultaat kan opleveren. Wil graag mijn aannames hierover wegnemen en mogelijk zelfs een oplossing creëren 🙂 .

Tim van Iersel Door Tim van Iersel Eigenaar van Maken Media / Websitescanner. Meer dan 6 jaar ervaring met zoekmachine optimalisatie.

Reacties

  1. timvaniersel:

    25-03-2017 om 11:10

    Heb je een website waar de verkeerde title tags worden getoond? Laat het dan weten hier in de reacties, dan kijk ik even mee naar de oorzaak!

Laat een reactie achter