Wat is een title tag

Een title tag is een HTML element dat aangeeft wat de titel van een webpagina is. In diverse content management systemen ook wel SEO titel of titel voor de zoekmachine genoemd. De title tag wordt o.a. weergegeven in de zoekresultaten en kan ook door sociale media worden gebruikt om meer info over een link te geven.

Dit is in de meeste gevallen de aanklikbare titel en geeft een korte beschrijving van waar de pagina over gaat/wat de bezoeker op de pagina kan verwachten.

Title tag code voorbeeld (HTML)

<title>title tag voorbeeld</title>

De title tag is in de <head> van de pagina te vinden.

Het format waar je de title tag in zet ligt vooral aan het soort pagina’s. Hieronder zijn enkele voorbeelden genoemd.

Title tag format:

Eerste zoekwoord – Tweede zoekwoord | Websitenaam
Posters drukken | Posters vergelijken | Postersvergelijken.com

Blogbericht title tag format:

Long-tail zoekterm | Websitenaam
Linkbuilding: Links krijgen via e-mail outreach | Websitescanner

Title tag lengte

Google geeft de eerste 50 tot 60 karakters weer van de title tag. Volgens onderzoek van MOZ zou in dit geval 90% van alle title tags goed worden getoond. Er is hier geen karakter limiet maar een maximaal aantal pixels dat een title tag breed mag zijn.
De maximale breedte van een Title tag is 600 pixels.

Waarom is een goede title tag belangrijk?

Title tags zijn belangrijk omdat ze zoekmachines helpen begrijpen waar een pagina over gaat. Het is ook de eerste impressie die mensen hebben van je pagina, zelfs voordat ze de website bezoeken.

Title tags worden in de zoekresultaten bij grote zoekmachines gebruikt, zijn zichtbaar in de webbrowser en worden getoond op sociale media zoals Facebook en Twitter.

1. Title tags in de zoekresultaten

De title tag wordt veelal overgenomen door de zoekmachine. Deze wordt dan ook getoond in de zoekresultaten. Zelfs al heb je een goede positie in de zoekmachines kan een goede title tag ervoor zorgen dat nog meer mensen de website bezoeken.

Title tag in zoekresultaten

2. Title tag in de webbrowsers

De title tag is ook in de browser zichtbaar. Hier wordt niet de gehele title tag getoond maar enkel een deel ervan. Dit is vooral voor mensen die meerdere tabbladen open hebben handig om de webpagina te herkennen.

Title tag in browser

3. Title tags op sociale media

Op sociale media worden links vaak automatisch omgezet in een rijke link. Binnen een kader wordt extra info over de ingevoerde URL getoond.

Title tags kunnen wel worden overschreven met Open Graph tags en Twitter card data. Zo kun je op sociale media een andere titel tonen dan aan mensen die via Google op je site komen.

Title tag Facebook

Hoe schrijf je een goede title tag?

Omdat title tags zo belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie én gebruikerservaring in de zoekmachines hebben we enkele tips samengesteld om je te helpen met het schrijven van goede title tags.

1. Title tag lengte

Als je title tag te lang is zal deze worden afgekort door de zoekmachine. De title tag wordt dan afgekort en eindigt op “…” om aan te geven dat hij nog langer is dan aangegeven. Het kan ook zijn dat de zoekmachine de gehele title tag herschrijft.

title tag herschreven ...

De maximale breedte is 600 pixels. Het aantal karakters dat je hierin mag plaatsen is dus afhankelijk van welke letters je gebruikt. De hoofdletter “W” is bijvoorbeeld breder dan de letter “i”.

Schrijf title tags altijd in een mix van kleine en grote letters. Een Title volledig in Capslock schrijven is bijvoorbeeld niet heel leesbaar. Maak de title tag relevant aan de pagina, het kan zijn dat deze anders wordt herschreven door Google. Title tag testen? Gebruik hiervoor de title tag & meta description editor.

2. Gebruik niet te veel SEO zoekwoorden in de title tag

Bij Websitescanner zijn al meerdere websites voorbij gekomen die de title tag volledig vol stoppen met zoekwoorden. Het is gebruiksonvriendelijk en zal mede daarom op lange termijn een negatief effect hebben op ranking.

Een voorbeeld van keyword stuffing in de title tag is:
“Posters drukken, posters printen, posters bestellen, poster drukken, affiches drukken”

3. Geef elke pagina een unieke title tag

Zoekmachines proberen altijd de meest relevante content te tonen. Hiervoor moeten zoekmachines goed begrijpen waar elke pagina over gaat. Het is daarom ook belangrijk dat op elke pagina de title tag uniek is.

Als meerdere pagina’s dezelfde title tag hebben kan dit als duplicate content worden gezien.

Probeer title tags als “home” en “product pagina” te voorkomen. Mensen zoeken niet specifiek naar de homepage.

Vanuit de intentie van de gebruiker is het verstandig om de titel direct te starten met het onderwerp waar de pagina over gaat. Is het een product pagina start dan met het product.

Productpagina title tag
Productnaam – Winkelnaam
“Apple MacBook 12” 256 GB Space Gray – Laptopshop.nl”

4. Vermeld je websitenaam

Bestaat je bedrijf/website al wat langer? Vermeld dan je merknaam in de title tag. Bol.com begint bijvoorbeeld elke product pagina juist met “bol.com”. Dit kan bijdragen aan het percentage mensen dat doorklikt naar je website vanuit de zoekmachine CTR).

Winkelnaam | Productnaam
“bol.com | Apple MacBook MK4M2N/A – Laptop / 12 inch / Goud”

5. Schrijf voor mensen

Als laatste en misschien wel belangrijkste punt: schrijf voor mensen.
Vergeet niet dat je het uiteindelijk doet voor de gebruikers. Schrijf zodat het voor andere duidelijk is waar de pagina over gaat als de content echt goed en bezoekers naar de website doorklikken zal Google vanzelf doorkrijgen dat het een relevante website is.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je website?

Vul onderstaand contactformulier in en we nemen spoedig contact met je op.